مقاله تحقیقات بازار
توسط : الکساندرا دوقلو
به روز شده در 10 سپتامبر 2021
بررسی شده توسط : AMY DRURY
بیان این مفهوم که تحقیقات بازاریابی چیست ؟
مناسب جهت آموزش تحقیقات بازار
تحقیقات بازار چیست؟
تحقیقات بازار فرآیند تعیین قابلیت دوام یک خدمات یا محصول جدید از طریق تحقیقاتی است که مستقیماً با مشتریان بالقوه انجام می شود.
تحقیقات بازار به شرکت اجازه می دهد تا بازار هدف را کشف کند و نظرات و سایر بازخوردهای مصرف کنندگان را در مورد علاقه آنها به محصول یا خدمات دریافت کند.
این نوع تحقیقات می تواند در داخل، توسط خود شرکت یا توسط یک شرکت شخص ثالث که در تحقیقات بازار تخصص دارد، انجام شود.
این کار را می توان از طریق نظرسنجی، آزمایش محصول و گروه های متمرکز انجام داد.
آزمودنیهای آزمایش معمولاً با نمونههای محصول غرامت میگیرند یا به ازای وقت خود کمک هزینه کمی میپردازند.
تحقیقات بازار یک جزء حیاتی در تحقیق و توسعه (R&D) یک محصول یا خدمات جدید است.
واژگان کلیدی
- شرکتها از تحقیقات بازار برای آزمایش دوام یک محصول یا خدمات جدید از طریق برقراری ارتباط مستقیم با مشتری بالقوه استفاده میکنند.
- با تحقیقات بازار، شرکت ها می توانند بازار هدف خود را کشف کنند و نظرات و بازخوردهای مصرف کنندگان را در زمان واقعی دریافت کنند.
- این نوع تحقیقات می تواند در داخل، توسط خود شرکت یا توسط یک شرکت خارجی که در تحقیقات بازار تخصص دارد، انجام شود.
- این تحقیق شامل نظرسنجی، آزمایش محصول و گروه های متمرکز است.
- تحقیقات بازار ترکیبی از اطلاعات اولیه – اطلاعات جمع آوری شده مستقیم – یا اطلاعات ثانویه است، که اطلاعاتی است که یک نهاد خارجی قبلاً جمع آوری کرده است.
.
.
درک تحقیقات بازار
هدف از تحقیقات بازار، بررسی بازار مرتبط با یک کالا یا خدمات خاص است تا مشخص شود که مخاطب چگونه آن را دریافت خواهد کرد.
این میتواند شامل جمعآوری اطلاعات به منظور تقسیمبندی بازار و تمایز محصول باشد، که میتواند برای تنظیم تلاشهای تبلیغاتی یا تعیین اینکه کدام ویژگیها به عنوان اولویت برای مصرفکننده در نظر گرفته میشوند، استفاده شود.
نکته مهم
تحقیقات بازار ابزاری حیاتی برای کمک به شرکتها برای درک آنچه مصرفکنندگان میخواهند، توسعه محصولاتی است که مصرفکنندگان از آن استفاده خواهند کرد، و حفظ مزیت رقابتی نسبت به سایر شرکتها در صنعت خود.
یک کسب و کار باید برای تکمیل فرآیند تحقیقات بازار درگیر وظایف مختلفی باشد. نیاز به جمع آوری اطلاعات بر اساس بخش بازار مورد بررسی دارد.
کسب و کار نیاز به تجزیه و تحلیل و تفسیر داده های به دست آمده برای تعیین وجود هر گونه الگو یا نقاط داده مربوطه دارد که می تواند در فرآیند تصمیم گیری از آنها استفاده کند.
چگونه تحقیقات بازار اطلاعات را جمع آوری می کند ؟
market research methods
تحقیقات بازار شامل ترکیبی از اطلاعات اولیه، یا آنچه توسط شرکت یا فردی استخدام شده توسط شرکت جمع آوری شده است، و اطلاعات ثانویه، یا آنچه توسط یک منبع بیرونی جمع آوری شده است.
اطلاعات اولیه
اطلاعات اولیه، دادههایی است که شرکت بهطور مستقیم جمعآوری کرده یا توسط شخص یا شرکتی که برای انجام تحقیق استخدام شده است، جمعآوری شده است.
این نوع اطلاعات به طور کلی به دو دسته اکتشافی و تحقیقات اختصاصی تقسیم می شوند.
تحقیقات اکتشافی یک گزینه کمتر ساختار یافته است و از طریق سؤالات بازتر عمل می کند و منجر به سؤالات یا مسائلی می شود که ممکن است شرکت نیاز به رسیدگی به آنها داشته باشد.
تحقیقات خاص پاسخ هایی را به موضوعاتی که قبلاً شناسایی شده اند می یابد که اغلب از طریق تحقیقات اکتشافی مورد توجه قرار می گیرند.
اطلاعات ثانویه
اطلاعات ثانویه داده هایی است که یک نهاد خارجی قبلاً جمع آوری کرده است.
این میتواند شامل اطلاعات جمعیت از دادههای سرشماری دولتی، گزارشهای تحقیقاتی انجمن صنفی یا تحقیقات ارائهشده از کسبوکار دیگری باشد که در همان بخش بازار فعالیت میکند.
نمونه ای از تحقیقات بازار
market research examples
بسیاری از شرکت ها از تحقیقات بازار برای آزمایش محصولات جدید یا دریافت اطلاعات از مصرف کنندگان در مورد نوع محصولات یا خدماتی که آنها نیاز دارند و در حال حاضر ندارند استفاده می کنند.
مثال
به عنوان مثال، شرکتی که در نظر داشت وارد تجارت شود، ممکن است تحقیقات بازار را برای آزمایش دوام محصول یا خدمات خود انجام دهد.
اگر تحقیقات بازار علاقه مصرف کننده را تایید کند، کسب و کار می تواند با اطمینان طرح تجاری را ادامه دهد.
در غیر این صورت، شرکت باید از نتایج تحقیقات بازار برای ایجاد تغییراتی در محصول استفاده کند تا آن را با خواسته های مشتری مطابقت دهد.
توسعه تحقیقات بازار
تحقیقات بازار رسمی در دهه 1920 در آلمان آغاز شد.
تقریباً در همان زمان، تحقیقات بازار در ایالات متحده در طول رونق تبلیغاتی عصر طلایی رادیو آغاز شد.
شرکتهایی که در رادیو تبلیغ میکردند، شروع به درک جمعیتشناسی کردند که توسط نحوه حمایت از برنامههای رادیویی مختلف آشکار شد.
مصاحبه های حضوری
از آنجا، شرکتهایی توسعه یافتند که با مردم در خیابان درباره نشریاتی که میخوانند و اینکه آیا هر یک از آگهیها یا مارکهای تبلیغاتی منتشر شده در مجلات یا روزنامههایی را که مصاحبهگر به آنها نشان میداد میشناختند، مصاحبه میکردند.
دادههای جمعآوریشده از این مصاحبهها با تیراژ نشریه مقایسه شد تا ببینیم این تبلیغات چقدر مؤثر هستند.
تحقیقات و نظرسنجیهای بازار از این تکنیکهای اولیه اقتباس شدهاند.
نکته مهم
برای به دست آوردن درک قوی از بازار خود، باید تقاضا، اندازه بازار، شاخص های اقتصادی، موقعیت مکانی، اشباع بازار و قیمت گذاری را درک کنید.
تحقیقات تلفنی
سپس جمعآوری دادهها به تلفن منتقل شد و تماس رو در رو غیرضروری شد.
یک اپراتور تلفن میتواند اطلاعات جمعآوری کند یا گروههای کانونی را سازماندهی کند – و این کار را سریعتر و به شکلی منظمتر و منظمتر انجام دهد. این روش مدل تحقیقات بازار را تا حد زیادی بهبود بخشید.
تحقیقات بازار آنلاین
با توجه به اینکه مردم زمان بیشتری را به صورت آنلاین سپری می کنند، بسیاری از فعالیت های تحقیقاتی بازار نیز به صورت آنلاین تغییر کرده است.
در حالی که پلتفرم ممکن است تغییر کرده باشد، جمعآوری دادهها همچنان عمدتاً به شکل نظرسنجی انجام میشود.
اما به جای اینکه شرکتها فعالانه به دنبال شرکتکنندگان با پیدا کردن آنها در خیابان یا تماس سرد با آنها از طریق تلفن باشند، مردم میتوانند انتخاب کنند که ثبتنام کنند و در نظرسنجی شرکت کنند و در زمانی که وقت دارند نظرات خود را ارائه دهند.
این امر باعث میشود که فرآیند به مراتب کمتر مداخلهای باشد و عجله کمتری داشته باشد زیرا افراد میتوانند این کار را به وقت خود و با اراده خود انجام دهند.
انواع اصلی تحقیقات بازار چیست؟
انواع اصلی تحقیقات بازار عبارتند از تحقیقات اولیه که شامل گروههای متمرکز، نظرسنجیها و نظرسنجیها میشود، تحقیقات بازار ثانویه که شامل مقالات، اینفوگرافیکها و کاغذهای سفید میشود، تحقیقات کیفی که بینشهایی درباره احساس و تفکر مشتریان ارائه میدهد و تحقیقات کمی ، که از داده ها و آمار استفاده می کند، مانند بازدید از وب سایت، مشارکت در رسانه های اجتماعی و مشترکین.
تحقیقات بازار آنلاین چیست؟
تحقیقات بازار آنلاین، تحقیقات بازاری است که از طریق اینترنت انجام می شود.
تحقیقات بازار آنلاین می تواند کیفی یا کمی باشد و از همان قالب روش های تحقیقات بازار اولیه و ثانویه پیروی کند.
نظرسنجی های تحقیقاتی بازار پولی چیست؟
تحقیقات بازار پولی شامل گروهی از افراد است که برای شرکت در یک مطالعه تحقیقاتی پول می گیرند.
این می تواند شامل پر کردن نظرسنجی ها، شرکت در مطالعات گروهی، پانل های تحقیقاتی و موارد دیگر باشد. افراد معمولاً از قبل انتخاب می شوند و برای زمان و تلاش خود پاداش مالی دریافت می کنند.
مطالعه بازار چیست؟
مراحل بازار سنجی
مطالعه بازار، تحلیل فعالانه تقاضای بازار برای یک محصول یا خدمات است.
یک مطالعه بازار به تمام عوامل دخیل در بازار می پردازد که بر تقاضا برای آن محصول یا خدمات تأثیر می گذارد. این شامل قیمت، مکان، رقابت، جایگزینها و فعالیتهای اقتصادی عمومی است.
خط پایین
تحقیقات بازار به شرکت ها این امکان را می دهد که تقاضا و دوام محصول خود را درک کنند و ببینند که چگونه ممکن است در دنیای واقعی عمل کند.
تحقیقات بازار یا از طریق اطلاعات اولیه یا اطلاعات ثانویه انجام می شود که هر دو بینش منحصر به فردی را در مورد پیشنهاد یک شرکت ارائه می دهند.
تحقیقات بازار جزء کلیدی مرحله تحقیق و توسعه (R&D) یک شرکت است و یکی از جنبه های کلیدی موفقیت و رشد آن است.