گرایش های رشته مدیریت بازرگانی در دکتری

فهرست مطالب
گرایش های رشته مدیریت بازرگانی در دکتری

گرایش های رشته مدیریت بازرگانی در دکتری :

بر اساس دفترچه انتخاب رشته مطقع دکتری سازمان سنجش سال 1399 ، گرایش های قابل انتخاب به شرح ذیل بودند :

مدیریت بازاریابی، مدیریت سیاست گذاری بازرگانی، رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی

.

دیگر گرایش های رشته مدیریت بازرگانی در دکتری

برخی دیگر از دانشگاه ها طی ادوار اخیر برای اين رشته 8 گرايش در مقطع دکتری به شرح ذيل ارائه کرده اند :

  • مديريت سياست‌گذاری بخش عمومی
  • مديريت رفتاری
  • مديريت منابع انسانی
  • مديريت سيستم‌ها
  • مديريت بازاريابی بين‌الملل
  • مديريت مالی
  • مديريت توليد و عمليات
  • تحقيق در عمليات

.

گرایش های رشته مدیریت دولتی در دکتری :

تصمیم گیری و خط مشی گذاری عمومی، رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت تطبیقی و توسعه

.

گرایش های رشته مدیریت در دکتری :

مدیریت سیاست گذاری بخش عمومی، مدیریت رفتاری، مدیریت منابع انسانی، مدیریت سیستم ها، مدیریت بازاریابی بین الملل، مدیریت تولید و عملیات، تحقیق در عملیات

.

رشته های دیگر مدیریت در مقطع دکتری :

  • –        مدیریت فناوری اطلاعات
  • –        مدیریت استراتژیک
  • –         مدیریت رسانه ای
  • –         مدیریت گردشگری

.

گرایش سیاستگذاری بازرگانی رشته مدیریت بازرگانی در مقطع دکتری :

در دوره دکترای مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت سیاستگذاری بازرگانی، دانشجویان با مباحثی چون استراتژی های بازرگانی، مدیریت و سیاستگذاری در سطح ملی، طراحی و اجرای سیاستگذاری در سازمان های بازرگانی و کنترل های استراتژیک بازرگانی آشنا می شوند.

دانشجویان در طول دوره دکترای مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت سیاستگذاری بازرگانی ضمن آموزش مباحث فوق، به فعالیت های پژوهشی پرداخته و پس از پایان تحصیلات می توانند در سازمان های بازرگانی به فعالیت های اجرایی و تحقیقاتی بپردازند.

همچنین می توانند در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به امر تدریس و پژوهش اشتغال ورزند.

.

مدیریت سیاست گذاری بازرگانی

واژه مدیریت استراتژیک امروزه متداول ترین واژه ای است که برای نامگذاری زمینه ای از علوم کسب وکار که در سطح کلان سازمان ها را مورد مطالعه قرار می دهد به کار می رود.

تاریخچه به وجود آمدن رشته ای تحت عنوان مدیریت استراتژیک چندان طولانی نیست و به نیمه دوم قرن بیستم می رسد.

گویا طراحان دوره های تحصیلی دانشگاهی در آمریکا تصمیم می گیرند درس جدیدی برای دانشجویان دوره کارشناسی مدیریت بازرگانی طراحی کنند که دربرگیرنده و جامع دروس اصلی باشد که آن ها طی دوره خوانده اند و مطالبی در آن طرح شود که به دانشجویان و مدیران آینده در زمینه تصمیم گیری های کلان و مدیریتی یاری رساند.

به این ترتیب درس سیاستگذاری بازرگانی در برنامه درسی دانشکده های بازرگانی جای گرفت و به مرور خود به رشته ای مستقل در سطح کارشناسی ارشد و دکترای عمومی و تخصصی مدیریت و بازرگانی تبدیل شد.

همان طور که اشاره شد عنوانی که در ابتدا برای این زمینه دانشی درنظر گرفته شده بود «سیاستگذاری بازرگانی/سیاست کسب وکار» بود و به مرور از عناوین دیگری مانند «استراتژی بازرگانی/کسب وکار»، «استراتژی و سیاست کسب وکار» و … استفاده شد؛

درنهایت اما اصطلاح «مدیریت استراتژیک» بیش از بقیه مورد توجه قرار گرفت و باب شد.

.

تاریخچه واژه مدیریت استراتژیک در ایران

در ایران نیز از قدیم باتوجه به ترجمه لغت Business به بازرگانی و استفاده از معادل هایی مانند دانشکده بازرگانی دربرابر Business School، عنوان Business Policy/Strategy به سیاستگذاری بازرگانی ترجمه شد؛

از واژه سیاست نیز برای ترجمه Policy استفاده نشد چراکه ممکن بود با Politics  یا همان سیاست مدن که به فارسی «سیاست» ترجمه شده است اشتباه گرفته شود.

گویا وزارت علوم هم مجوز تأسیس رشته با عنوان مدیریت استراتژیک را به دانشگاه ها نمی دهد و انحصار آن برای مؤسسات و دانشگاه های نظامی نگه داشته شده است.

به هرحال در کشور ایران اکنون و تا زمانی که این امکان فراهم آید که عنوان مدیریت استراتژیک به طور رسمی برای رشته به کار گرفته شود هم چنان از عنوان مدیریت سیاستگذاری بازرگانی استفاده می شود که هرچند عنوان زیبا و کمابیش مناسبی ست اما به نظر می رسد به دلایلی ضروری ست در آن تجدیدنظر شود.

یکی از دلایل لزوم این تجدیدنظر عمومیت یافتن کاربرد واژه بازرگانی، به خصوص طی یک دهه اخیر، به عنوان معادل فارسی واژگان Trade و Commerce  است.

وقتی در زبان فارسی از مدیریت سیاستگذاری بازرگانی نام برده می شود تأکید اصلی آن که در زبان انگلیسی بر مفهوم Business است نادیده گرفته می شود و تنها وجهی از آن که ناظر به کسب وکار در صحنه بین الملل (International Business/Global Strategy) است به ذهن متبادر می شود.

به نظر می رسد درحال حاضر ترجمه واژه Business به کسب وکار مناسب تر باشد تا ترجمه آن به بازرگانی.

درمجموع پیشنهاد می شود برای پشت سرگذاشتن محدودیت های نامگذاری و نیز معادل یابی امروزی تر، از عنوان «استراتژی و سیاستگذاری کسب وکار» (معادل Business Policy and Strategy) به جای «مدیریت سیاستگذاری بازرگانی» استفاده شود.


منابع :

دکتر نادر سید کمالی

پرتال آموزش و پژوهش دانشگاهیان

Ph.D تست

دانشگاه تربیت مدرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *