خوشه ستاره ای – معرفی ، انواع ، تصاویر – ابر نوع اختر

فهرست مطالب
خوشه ستاره ای

جزئیات برنامه دو شنبه ۱۰ خرداد خندوانه

مهمان رامبد جوان در برنامه خندوانه امشب آقای سپهر اربابی اختر شناس و کیهان شناس بود.

ضمن صحبت ها و گفتگو های جالب رد و بدل شده بین رامبد جوان و سپهر اربابی ، آقای اربابی مردم را به دیدن خوشه ستاره ای تشویق کردند.

از این رو بر آن شدیم تا تصاویر و توضیحات اجمالی اما تخصصی و کاملی در ارتباط با خوشه ستاره ای و دیگر موضوعات مرتبط با آن در این مقاله ارائه دهیم.

خوشه ستاره ای چیست ؟

توضیحی که در ادامه می خواهدی برگرفته از ویکی پدیا ( دانشنامه آزاد می باشد که جزو متون معتبر بین المللی فضای اینترنت به شمار میرود.

خوشه ستاره‌ای مجموعه‌ای از ستارگان است که با نیروی گرانشی دوجانبه به یکدیگر پیوسته‌اند.

ستارگان هر خوشه، هم‌زمان و از یک ابر غبار و گاز زاده شده‌اند و بنابر این سن و ترکیبشان مشابه‌است، ولی نوع این ستارگان متفاوت است چون جرم‌های متفاوتی دارند. چرخه حیاتی ستاره را جرم آن تعیین می‌کند. دو نوع خوشه وجود دارند: خوشه کروی و خوشه باز. خوشه‌های کروی پیرترند و در هاله‌ای کروی پیرامون هسته کهکشان راه شیری قرار دارند ولی خوشه‌های جوانتر باز، در قرص کهکشان قرار گرفته‌اند.

نمونه‌هایی از خوشه‌ ستاره ای

خوشه ستاره ای پروین ( هفت خواهران )

خوشهٔ پَروین یا ثریا (ام۴۵) نام خوشه‌ای در صورت فلکی گاو که به «هفت خواهران» هم مشهور است. در لیست مسیه ام۴۵ نام‌گذاری شده‌است.

  • خوشه ستاره‌ای پروین (هفت خواهران) : قدمت این خوشه باز ۵۰ میلیون سال است. با چشم غیر مسلح، بصورت مجموعه‌ای از ۶ یا۷ ستاره به نظر می‌آید. تلسکوپ آشکار می‌کند که آن شامل صدها ستاره‌است.

خوشه ستاره ای مسیه ۱۳ در صورت فلکی هرکول

  • مسیه ۱۳ در صورت فلکی هرکول: عرض این خوشه ۱۶۰ سال نوری است، شامل صدها هزار ستاره‌است که با جاذبه در کنار همدیگر نگه داشته شده‌اند. دیرینگی بسیاری از ستارگانش به ۱۰ م. می‌رسد.

.

تصاویر خوشه ستاره ای

تصویر ابرخوشه ستاره‌ای R136

این تصویر با تلسکوپ هابل گرفته شده است :

خوشه ستاره ای

 

دانلود تصویر با کیفیت بالا خوشه ستاره ای :

[ link=”https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/25/Grand_star-forming_region_R136_in_NGC_2070_%28captured_by_the_Hubble_Space_Telescope%29.jpg?download” ]لینک دانلود تصویر ابرخوشه ستاره‌ای آر۱۳۶ – حجم : ۱۱٫۱ مگ

.

تصویر خوشه ستاره‌ای ان‌جی‌سی ۲۴۶۷

NGC2467

خوشه ستاره‌ای ان‌جی‌سی ۲۴۶۷ که در سپتامبر ۲۰۱۲ در رصدخانه جنوبی اروپا این تصویر گرفته شده‌است.

خوشه ستاره‌ای ان‌جی‌سی ۲۴۶۷

[ link=”https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/84/NGC_2467_and_Surroundings.jpg” ]مشاهده تصویر با کیفیت و وضوح بالا خوشه ستاره‌ای ان‌جی‌سی ۲۴۶۷

.

تصویر خوشه ستاره‌ای پروین

خوشهٔ پَروین یا ثریا (ام۴۵) نام خوشه‌ای در صورت فلکی گاو که به «هفت خواهران» هم مشهور است. در لیست مسیه ام۴۵ نام‌گذاری شده‌است.

خوشه ستاره ای پروین

محل خوشه پروین (ام۴۵) در سنجش با صورت‌های فلکی گاو و شکارچی :

محل خوشه ستاره ای پروین

[ link=”https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4e/Pleiades_large.jpg” ]مشاهده تصویر با کیفیت و وضوح بالا خوشه پروین

.

تصویر خوشه ستاره ای M15

شاهکار جدید تلسکوپ فضایی هابل عکسی از خوشه کروی M15 ، پانزدهمین جرم فهرست شده اجرام غیرستاره‌ای مسیه است که همانند زنبورهایی در اطراف مرکز کهکشان راه شیری میباشد. این خوشه اجتماعی شلوغ و بیش از ۱۰۰ هزار ستاره را در خود جای داده است. اخترشناسان گمان می‌کنند که سیاه‌چاله عظیمی پشت این خوشه ستاره‌ای پنهان شده است.

خوشه ستاره ای M15

.

تصویر خوشه ی ستاره ای IC 4651

این نمای باور نکردنی خوشه ستاره ای باز IC 4651 را نشان می دهد که توسط تلسکوپ ۲٫۲ متری در رصدخانه لاسیلا شیلی عکسبرداری شده است.

این خوشه ی ستاره ای که با عنوان Melotte 169 نیز شناخته می شود، توسط ستاره شناس آمریکایی، سولون ایروینگ بای لی کشف شده است و در سال ۱۸۹۶ توسط ستاره شناس دانمارکی- ایرلندی جان لوئیسامیل در فهرست ستارگان و خوشه های کشف شده قرار گرفت.

خوشه ی ستاره ای IC 4651

[ link=”http://bigbangpage.com/wp-content/uploads/2015/08/Moons_of_solar_system_v7.jpg” ]مشاهده تصویر با کیفیت و وضوح بالا خوشه ی ستاره ای IC 4651

توضیح خوشه‌های باز

خوشه باز مجموعه‌ای از ستارگان سست‌پیوند است که تعدادشان از کمتر از صد ستاره تا بیش از چند هزار متغیر است. تقریباً ۱۲۰۰ خوشه باز شناخته شده در کهکشانمان وجود دارند که همگی در قرص کهکشان واقعند. معمولاً آنها چند سال نوری پهنا دارند و شامل ستارگان گروه اول اند که جوان و فوق العاده درخشان هستند. سرانجام ستارگان خوشه‌های باز بخاطر اختلالات گرانشی ناشی از سایر اجرام موجود در کهکشان از یکدیگر دور می‌شوند.

خوشه‌ی کروی چیست ؟

خوشهٔ کروی مجموعه‌ای از ستارگان فشرده به یکدیگر است که تعدادشان از دهها هزار تا صدها هزار ستاره متغیر است. خوشه‌های کروی معمولاً دایره‌ای شکل بوده و تقریباً ۱۰۰ سال نوری پهنا دارد. ستارگانشان در مرکز خوشه متمرکز شده‌اند. تقریباً ۱۵۰ خوشه کروی شناخته شده در کهکشان ما وجود دارد، که اکثرشان در هاله پیرامون هسته کهکشان قرار دارند. ستارگان خوشه‌های کروی، پیر و از ستارگان گروه دوم هستند.

خوشه‌های کروی زمانی تشکیل شدند که کهکشان ابری کروی بود. هنگامی که کهکشان ما به شکل قرص درآمد، خوشه‌های کروی درون‌هاله‌ای، پیرامون هسته باقی‌ماندند سپس خوشه‌های باز در داخل قرص تشکیل شدند. این خوشه‌ها سوژه‌های مناسبی برای عکاسی نجومی می‌باشد.

تعریف خوشه ستاره‌ای باز

 یک خوشه ستاره‌ای باز (به انگلیسی: open cluster) گروه از ستارگان است که از یک ابر ملوکولی به وجود آمده‌اند و غالبا چند صد عضو دارند، و گرانش بین آنها بسیار پایین‌تر است. در مقابل درون خوشه ستاره‌ای کروی گرانش بسیار زیاد است. خوشه‌های ستاره‌ای باز در کهکشان‌های مارپیچی و کهکشان‌های نامنظم بسیار کم پیدا می‌شوند.

شوخی جناب خان با صابر ابر

در طی صحبت های رامبد جوان و آقای اربابی کیهان شناس ، جناب خان نیز به جمع پیوست ، صحبت ها و شوخی های جالب جناب خان تا جایی رسید که گفت : «یک نظریه دارد و آن هم اینکه در کودکی صابر ابر زمانی که خودش را خیس میکرده به او میگفتند : ابر نوع اختر یعنی اینکه ابر نو ( تازه متولد شده ) آخی تر ( تر : خیس )»

اما

توضیح علمی ابر نوع اختر

ابر نوع اختر چیست ؟

دیدن کهکشان هایی که بیشتر فاصله دارند کار تلسکوب فضایی هابل است. هم چنین توده ای بسیار بزرگ در فاصله ۸۰ میلیون سال نوری ما ما فاصله دارد که به ان ابر نوع اختر نوع اول می گویند.

نه اشتباه ننوشتم درست است،  ابر نوع اول نوع اول … وقتی جرمش به ۲ برابر خورشید میرسد منفجر میشود. این ابر نوع اول نوع اول است.

این تازه اغاز سفر ماست. اختر شناس امریکایی کشف کرد که کیهان رو به انبساط است. با این اطلاعات تخمین میشود که دور ترین نقطه کیهان با بیش از۱۵میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد. کیهان هم پایان دنیا نیستنویسنده توضیح علمی ابر نوع اختر از آقای : ali marb می باشد.

شوخی جناب خان با ستاره های سربی

جناب خان در ادامه شوخی های خود با رامبد جوان و آقای اربابی کیهان شناس ، گفت : «ستاره های سربی هم داریم ؟ من نمیدونم ستاره های سربی رو کجا شنیدم… یکجایی شنیدم اما»

.

تهیه شده توسط بخش محتوی عمومی داده پردازان مدرن

با تشکر از : ویکی پدیا و وب سایت علمی بیگ بنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *